‘Let’s Talk Fashion’

ROBERTO CAVALLI

Roberto is geboren op 15 november 1940 in de Italiaanse stad Florence.
Artistiek talent zit in de famile, Roberto’s grootvader was een gevierde impressionistische kunstschilder en zijn moeder was naaister.
Op zijn 17e gaat hij studeren aan de kunstacademie in Florence. Tijdens zijn studie
specialiseert hij zich in textiel en experimenteert met schilderachtige technieken op textiel. Terwijl hij nog een student is beschilderd hij gebreide truien met bloemen prints die een vriend ontworpen heeft. Dat trekt de aandacht van een grote Italiaanse breigoed fabrikant. De truien worden erg populair in Italië en samen hebben ze hun eerste ontwerpsucces.
In 1960 stopte hij na drie jaar met zijn studie. Roberto begint met het ontwerpen en maken van T-shirts en spijkerbroeken met een luxueuze, hippieachtige look. Ook deze vallen goed in de smaak bij jonge Italianen. Hij mag gaan werken voor de bekende ontwerper Mario Valentino.

Eind jaren zestig doet Cavalli een ontdekking die erg belangrijk is voor de rest van zijn carrière. Hij ontwikkelt een speciale techniek waarmee je prints kan maken op leer. Hij gebruikt daarvoor handschoenen huid van een Franse leerlooierij. Het leer is zo soepel dat Roberto de oneindige mogelijkheden ziet voor het ontwerpen van avondjurken. Cavalli is zo slim om patent op deze techniek aan te vragen en ook kreeg, waarmee hij opdrachten binnenhaalde van Hermès en Pierre Cardin.

Begin jaren zeventig komt zijn eigen label van de grond en in 1972 opende hij zijn eerste kledingwinkel in Saint-Tropez.
In 1972 lanceert Roberto zijn eerste kledinglijn onder zijn eigen naam. De collecties bestaan uit kleurrijke, vrouwelijk ontwerpen. Door de sexy uitsneden en het vele gebruik van veren, strass-stenen, zebraprint, slangenleer en bont krijgt Roberto de bijnaam ‘King of Bling’ en wordt zijn kleding vooral populair bij de jetset.
Brigitte Bardot was een van zijn eerste bekende klanten. Sommige critici vinden zijn collecties echter iets te overdadig en dit levert hem in de jaren ’80 en ’90 de nodige problemen op. Het modebeeld was toen vooral erg sober en mannelijk, het tegen over gestelde van alles waar Cavalli voor stond. Doordat hij zich weigerde aan te passen slonk zijn klantenkring enorm.

Aan het begin van de jaren negentig breekt er in Cavalli’s carrière een spannende nieuwe fase aan. Hij ontwikkeld een methode om te kunnen printen op denim en presenteert in 1988 zijn eerste gedrukte spijkerbroek. De ontwikkeling gaat door en Roberto gaat werken met Lycra en vind zo de stretch jeans uit in 1995.
Ook spreken Cavalli’s chiffon jurken met dieren-prints een hele nieuwe generatie van ‘celebrities’ aan zoals Jennifer Lopez, Christina Aguilera and Vicoria Beckham. Roberto Cavalli is back!