‘Let’s Talk Fashion’

JEAN PAUL GAULTIER

Jean Paul Gaultier is geboren op 24 april 1952 in Arcueil, Frankrijk. Toen Jean Paul 6 jaar oud was experimenteerde hij op zijn teddybeer met ontwerpen gemaakt van krantenpapier. Toen al vouwde hij zijn eerste puntbeha, hij had zich voor dit kledingstuk laten inspireren door zijn grootmoeder die dagelijks moest worden ingesnoerd in een strak korset, waarbij de kleine Jean Paul de veters van achteren aantrok. Je kunt wel zeggen dat de twee meest iconische handelsmerken van Gaultier, de spitse vrouwenboezem en het strak ingesnoerde zandloperlijf zich al vroeg in zijn leven aandienden.

Gaultier heeft nooit een opleiding tot modeontwerper gevolgd. Op jonge leeftijd stuurde hij al schetsen naar bekende ontwerpers, in de hoop zo bij één van hen aan de slag te kunnen. In 1970 werd hij door Pierre Cardin, die onder de indruk was van zijn talent, als assistent aangenomen.

Zijn eerste eigen collectie lanceert Gaultier in 1976. Voor zijn kleding doet hij vooral inspiratie op in de straten van Londen en Parijs. Bij Gaultier is alles altijd anders, omdat hij met een ‘open mind’ naar de wereld kijkt. Hij mixt de elegantie van de Franse couture met het dagelijks leven van de straat en tast de grenzen af tussen chic en vulgair.

Zijn naam als ‘enfant terrible’ van de mode heeft hij gekregen vanaf 1981, toen hij de eerste keer een collectie liet zien in de stijl die we nu van hem gewoon zijn: uitdagend, vernieuwend, soms zelfs choquerend. Hij werkt onder andere met onconventionele modellen, zoals oudere mannen, vrouwen met overgewicht, getatoeëerde modellen en hij houdt van het spelen met de geslachten en androgyne silhouetten. Zo kleedde hij mannelijke modellen in klokkende rokken en strakke korsetten. Typisch voor zijn stijl is ook het blauw-witte Bretonse streepje dat al jaren één van zijn succesnummers is, in veel van zijn collecties komt de nautische stijl terug.

Bij het grote publiek wordt Gaultier bekend door zijn ontwerpen voor de Blond Ambition Tour van Madonna in 1990. Ze verscheen op het podium in een kegelvormige BH onder een mannenpak. De kegelvormige BH is een mengeling van antieke en futuristische lingerie waarmee Gaultier de aandacht op zich wist te vestigen van de hele modewereld.

Met zijn ontwerpen wilde Gaultier benadrukken dat vrouwen ‘sterk, slim en menselijk’ zijn, ‘soms sterker dan mannen’ en ‘misschien zelfs wel slimmer’ verteld hij in een interview in 2003. Zijn prikkelende werk uit de jaren zeventig en tachtig was ‘een reflectie van wat ik om me heen zag’, een reactie op het feit dat het aansnijden van het onderwerp seksualiteit in die jaren nog een groot taboe was. Terwijl ik dacht: ‘Vrouwen kunnen krachtig zijn en tegelijkertijd hun sensualiteit tonen, zonder de indruk te wekken dat ze vulgair zijn.’

Naast zijn succesvolle ready-to-wear en haute couture collecties, heeft Gaultier ook een collectie parfums die erg goed verkoopt. Zijn flesjes zijn te herkennen aan het vrouwen- en mannenlichaam, die regelmatig in een ander jasje worden gestoken. Zijn in 1995 uitgebrachte herenparfum Le Male is al jaren de best verkochte geur voor mannen in Europa.