‘Let’s Talk Fashion’

THOMAS BURBERRY (1835 – 1926)

Thomas Burberry werd geboren op 27 augustus 1835 in het Engelse graafschap Surrey. In 1856 toen Thomas 21 was richtte hij Burberry op, zijn eerste eigen zaak voor buitenkleding in Basingstoke (Hampshire). In 1880 ontdekt Burberry een waterbestendig, doch ademende stof waarvan het garen waterdicht wordt gemaakt vóór het weven. Hij noemt het gabardine stof en vraagt in 1888 patent aan. De toepassing van deze stof brengt hem wereldwijde erkenning toen hij ermee begon te adverteren in de Men’s Wear in 1904. De stof wordt omschreven als dat het tegen de koudste wind, regen en storm kan, met andere woorden de ideale jas voor een koud klimaat. In 1914 kreeg Burberry de opdracht van de British War Office om de officiersjas aan te passen aan de eisen van de moderne oorlogvoering. Een oorlog die zich vooral afspeelde in de loopgraven (‘trenches’ in het Engels) waaraan deze nieuwe jas zijn naam te danken heeft, de trenchcoat. De klassieke trenchcoat heeft nog steeds als stijlkenmerk militaire details, zoals de epauletten (om de opgevouwen pet onder te schuiven), de verstelbare banden op de mouwen om te voorkomen dat het water langs de arm omlaag loopt en de ruime zakken. De trenchcoat is double-breasted en door de dubbele laag stof op de borst dus extra warm. De trenchcoat heeft tevens een losse doorgestikte voering die er uitgehaald kan worden. Het dessin met zwarte, witte en rode strepen, dat de Haymarketruit of klassieke Burberryruit wordt genoemd, werd in 1924 voor het eerst gebruikt als een voering voor de trechcoat. De belangrijkste functie van de voering was om aan te geven dat de gabardine aan de buitenkant van Burberrykwaliteit was. Pas in 1967 werd de Burberryruit niet alleen voor de jas gebruikt maar ook voor accessoires zoals paraplu’s, shawls, koffers en tassen.

Sinds 2001 is de Britse ontwerper Christopher Bailey benoemd tot creatief directeur bij Burberry. Hij heeft één van de oudste kledingfabrikanten van Groot-Brittanie veranderd in één van de beroemdste modelabels. Door Burberry geschikt te maken voor de 21e eeuw heeft Bailey bereikt dat de echte Britse uitstraling behouden is gebleven en Burberry een rol speelt in de mode van nu.