‘Let’s Talk Fashion’

Volgende week donderdag hangt de Kenzo by H&M collectie in de winkels. Daarom deze maand meer over…..

KENZO TAKADA

Kenzo Takada werd geboren op 27 februari 1939 in Himeij, Japan. Zijn liefde voor mode ontstond op jonge leeftijd door het lezen van de magazines van zijn zussen. In 1958 ging hij naar de Bunka Modeacademie van Tokyo die net zijn deuren had geopend voor mannelijke studenten. In 1960 won hij de prestigieuze Soen-prijs voor zijn sublieme ontwerpen. In 1964 verhuisde hij naar Parijs, waar hij zijn geld verdiende door schetsen te verkopen. Vóór zijn grote doorbraak kocht hij stoffen op de vlooienmarkt omdat hij geen geld had om nieuwe stoffen te kopen. Het waren kleine lappen in verschillende kleuren die hij vervolgens aan elkaar naaide. Door het gebruik van die verschillende stoffen en kleuren zijn zijn eerste ontwerpen nogal kleurrijk.

In 1970 opende Kenzo zijn eerste eigen boetiek in Parijs. Hier gaf hij ook zijn eerste modeshow, waarin hij zijn creaties aan het publiek toonde. Hij ging ook met zijn designs langs de modemagazines om ze onder de aandacht te brengen.
Modemagazine Elle besloot één van zijn ontwerpen te gebruiken voor de cover. De ontwerpen die Kenzo destijds maakte, waren vooral losse ruimzittende casual kleding. Hij liet zich inspireren door de traditionele Japanse kledij, zoals kimono’s en yukata’s. Hij maakte de mouwen veel breder en veranderde de vorm van de schouders. Kenzo was ook een pionier in het maken van kleding die voor 100% uit katoen bestond.

Het was de Amerikaanse Vogue dat in 1971 voorspelde dat zijn smock-tentjurken, oversized-tuinbroeken, ongebruikelijke schoudervormen en verbrede mouwen de nieuwe trend in Parijs zouden worden. Al snel stond Kenzo bekend voor zijn vermogen om de Japanse traditionele kledij samen te laten smelten met vernieuwend stofgebruik. Zijn runway show in 1971 besloot hij ook te geven in Japan en New York.
In de jaren ’80 kwamen er steeds meer verschillende lijnen door Kenzo, zo kwam er in ’83 een herencollectie. Kenzo Jungle en Kenzo Jeans volgde drie jaar later. Kenzo Kids en Kenzo Bed-and-Bath werden in ’87 gelanceerd. In het jaar daarop kwam het iconische vrouwenparfum Flower uit. Later lanceerde hij ook Kenzo Maison voor binnenhuisdecoratie in 1989.

De overname van Kenzo’s label begon eigenlijk al stilletjes aan in 1993. Dat jaar werden Kenzo’s modelabel en parfumlijn namelijk verkocht aan Louis Vuitton Moët Hennessy. Dit was geen heuse overname, maar sindsdien maakte Kenzo’s label deel uit van het conglomeraat LVMH. Dit zorgde op economisch vlak natuurlijk wel voor heel wat voordelen.
In september 1999 kondigde Kenzo Takada zijn pensioen aan. Na zijn pensioen bij het modehuis Kenzo bleef Kenzo Takada zelf natuurlijk wel actief op verschillende creatieve vlakken. Hij hield zich vooral bezig met meubeldesign en kunst.
Sinds 2011 zijn de jonge Amerikaanse cultontwerpers Humberto Leon en Carol Lim zijn nu de ontwerpers voor Kenzo.